Gartner IT Symposium /Xpo EMEA 2020 Virtual: Úterý

11.11.2020
Kateřina Kubištová

Druhému dni Gartner IT Symposium/Xpo EMEA dominovaly už tradičně výsledky průzkumu Gartner 2021 CIO Agenda, z přednášek jsme ale společně s kolegy z Gartneru vybrali i další zajímavá témata.

Výběr zajímavostí, postřehů a materiálů z letošního Gartner IT Symposia

Materiály, které si můžete stáhnout či přečíst online:

Komponovaný byznys: PDF, komentář na INSIDE.cz

Top strategické technologické trendy pro rok 2021: PDF

Top předpovědi Gartneru pro rok 2021 a následující léta: Zpráva

Shrnutí pondělních zajímavostí: //kpc-group.cz/blog/gartner-it-symposium-xpo-emea-2020-virtual-pondeli

 

Signature Series: 2021 CIO Agenda: Rebuilding the Future / Signature řada: CIO Agenda 2021 – rekonstrukce budoucnosti

Analytik: Andy Rowsell-Jones, Distinguished VP Analyst

Pandemie čínského viru je pro řadu zemí pokračující lidskou i ekonomickou katastrofou – pro CIO byla ale především výzvou: jak umožnit podniku přeuspořádat se potřebným způsobem a změnit směřování po otřesech, které s koronavirem přišly. Právě tyto události posledních měsíců – a očekávání CIO pro příští rok, odráží a mapují výsledky nejnovější CIO Agendy.

Klíčové postřehy:

  • Pro CIO se od nástupu pandemie nezměnilo nic a zároveň vše.
  • Podniky, které si vedou nejlépe, prioritizovaly včas či dostatečně rychle digitální inovace a z pandemie většinou vyjdou silnější než jejich průměrní či zaostávající konkurenti.
  • Průzkum 2021 Gartner CIO Agenda odhalil čtyři hlavními způsoby, jimiž CIO mohou zásadně ovlivnit akceleraci digitálního byznysu a v delším horizontu také agility: 1) hledání cest jak na trhu vyhrávat jinak, 2) využívat vzájemně se posilující multiplikátory, 3) zbavit se věcí, jež se příliš dlouho táhnou, 4) přesměrovat zdroje.
  • S tím, jak se objevují nové druhy útoků cílících na práci na dálku, uvádějí CIO, že mezi jejich hlavní investiční priority patří kybernetická bezpečnost, následována BI a analytikou či cloudovými službami.
  • V příštím roce (2021) musí CIO naplno využít dynamiku a hybnou sílu, kterou se jim letos podařilo v podnicích a organizacích vytvořit. Musí počítat s tím, že čím více toho pro byznys letos zařídí, tím více toho od nich byznys bude chtít příští rok.

The Postpandemic Planning Framework: Helping Enterprises Exit the Crisis / Framework pro post-pandemické plánování: jak pomoci podnikům dostat se z krize.

Analytik: Hung LeHong, VP Analyst

Pandemie čínského viru je jedinečná nejen svým rozsahem, ale také značnou asymetričností. Některá odvětví z ní výrazně profitují, zatímco jiná se dostala do vážných existenčních problémů. Asymetrická je ale situace řady podniků ve stejných odvětvích – v závislosti na tom jak a jak rychle byly schopny reagovat.

Analytik Hung LeHong ve své přednášce vypíchnul několik typických situací, v nichž se podniky během pandemie (respektive po jejím odeznění či mezi jednotlivými vlnami) ocitly:

  • Tou první je postupné oživení poptávky na původní úroveň. Z takové situace vyjdou nejlépe organizace, které dokázaly zefektivnit svůj provoz a snížit náklady.
  • Další situací je dlouhodobý či pokračující pokles poptávky – podniky, které mu čelí, musí hledat způsoby, jak své služby či produkty prodat/dodat jinak, nebo jakou alternativu nabídnout.
  • Podniky, jimž poptávka během pandemie vzrostla (e-commerce, některé online služby, apod.) naopak čelí otázce, jak svou produkci a nabídku efektivně škálovat.
  • Další možnou a častou otázkou je, jak po skončení pandemie pokračovat se službami či produkty, které byly narychlo zavedeny jako náhrada či alternativa – jak je dál inovovat aby mohly zůstat v nabídce nadále.

Všechny tyto situace lze přitom zobrazit na jediném schématu:

Odpovědí na výše uvedené otázky a výzvy je pochopitelně nejčastěji digitalizace a digitální inovace. Pandemie totiž zásadně posunula tzv. techquilibrium – rovnováhu digitálního a tradičního přístupu v řadě oblastí (tento koncept byl představen na předchozím Symposiu). Tato změna bude v řadě případů dlouhodobá či trvalá.

The Retail Store Is Mission Control for Unified Commerce / Kamenný obchod jako řídící středisko unifikovaného prodeje

Analytička: Joanne Joliet, Senior Director Analyst

Kamenné obchody v současné době sice čelí opakovaným uzavírkám a dalším problémům, zároveň ale ve stále větší míře hrají roli řídícího střediska – podobně jako u vesmírných letů. Joane Joliet se ve své přednášce zaměřila na nejvhodnější strategie a technologie, s nimiž je možné proměnit kamenný obchod v konvergenční bod digitálních i fyzických aktiv, a zajistit tak co nejlepší zákaznickou zkušenost.

Klíčové postřehy:

  • Přestože online prodej v době pandemie rostl o 44 %, kamenné obchody zůstávají nepostradatelné. 61 % zákazníků upřednostňuje vracení zboží nakoupeného online v obchodě – ty tak jsou klíčovou komponentou celkového úspěchu obchodníka.
  • CIO z maloobchodu by se měli zaměřit na čtyři prvky jejich sjednocené prodejní strategie. Jsou jimi: 1) Telemetrie, 2) Velení, 3) Řízení lidí, 4) Analytika a podpora.
  • Aby proměnili kamenné obchody v řídící střediska, CIO potřebují 1) nastavit nová očekávání, 2) propojit všechny kamenné pobočky, 3) podporovat rozvoj digitální zručnosti u zaměstnanců v obchodech, 4) inteligentně je řídit, 5) očekávat neočekávatelné.
  • Pobočky by měly být propojeny tak, aby se omezila datová latence a zajistilo situační povědomí. Chytré, samoobslužné pokladny, RPA, algoritmický prodej, kontextuální naceňování v reálném čase a konverzační prodej jsou jen některé z technologií, z nichž lze vytvořit unifikovaný (sjednocený) prodej.
  • Obchodníci, kteří dosáhnou plynulosti a flexibility tím, že postaví sjednocený prodejný ekosystém, budou těmi, kteří uspějí.

The CIO’s Digital Product Management Game Plan for 2021 / Herní plán digitálního produktového řízení pro CIO v roce 2021

Analytik: Brian Prentice, VP Analyst

První polovina letošního roku ukázala, jak důležité je pro CIO mít dobré “digitální spojení” se zbytkem organizace. Právě proto by CIO měli učinit z digitálního produktového řízení jeden z hlavních bodů jejich úsilí pro rok 2021. Brian Prentice ve své přednášce vysvětloval, jak správně pochopit digitální produktové řízení.

Klíčové postřehy:

  • U řady lockdownů jež během pandemie čínského viru nastaly se jasně ukázalo, že digitální interakce je jedinou cestou, jak za podobných okolností neztratit kontakt se zákazníky.
  • I v příštím roce ale 83 % CIO očekávají, že poptávka po digitálních produktech a službách dál poroste.
  • Panemie zásadně změnila očekávání a neochotu či nepohodlí, které dříve zákazníci v souvislosti s digitálními interakcemi měli.
  • Uspět v digitálním produktovém řízení (DPM) znamená propojit (integrovat) tři oblasti – produktové řízení, produktový vývoj a digitální design. Jde o tzv. DPM trio.
  • CIO budou mít klíčovou manažerskou roli při zajišťování uzké a pevné integrace mezi třemi oblastmi (funkcemi) DPM tria.
  • V zásadě existují čtyři druhy externích produtků – enabler produkt, produktová kategorie, externí digitální aktivum a platformní produkt.
  • Každý z těchto typů produktů má odlišný „herní plán” vedoucí k úspěchu.