Pondělní zamyšlení

Když je řeč o digitálním byznysu a změnách či transformacích, které přináší do řady odvětví, je zajímavé hledat příklady společností, které transformaci nezvládly a proti nim stavět ty, které se s ní vyrovnaly či vyrovnávají.

Některá odvětví přitom prochází „digitální“ transformací již podruhé během desetiletí – například fotografický průmysl, který si svou první (čistě technologickou) digitalizací prošel před deseti lety s nástupem digitálních fotoaparátů a nyní čelí druhé transformační vlně: Prudký rozvoj fotografických možností chytrých telefonů činí zejména kompaktní digitální fotoaparáty z hlediska uživatelů zbytečnými.

Je zajímavé sledovat, jak ti, kdo zvládli někdejší první vlnu digitalizace, čelí vlně druhé a dělají vše pro to, aby nenásledovali neslavný osud značek Polaroid či Kodak. Jednou ze společností, která na první vlně transformace vydělala, byl bezpochyby Canon, jenž úspěšně opanoval jak oblast digitální fotografie, tak její tisk (a do jisté míry i digitalizaci našich „analogových archivů“).

Se zmíněným nástupem mobilů vytlačujících kompakty, poklesem zájmu o zrcadlovky a rostoucím počtem FHD či retina displejů všech velikostí a formátů, díky nimž se fotografie také méně tisknou, přichází okamžik, kdy je třeba najít novou, perspektivní oblast.

Tou by pro Canon mohla být slibně se rozvíjející oblast bezpečnostních a dohledových IP kamer, kam společnost začala vstupovat již v minulém roce akvizicí dánské firmy Milestone. Nyní svou pozici „upevnila“ nákupem švédské společnosti Axis. Canon se tak rázem stal v této oblasti jedničkou s bezmála pětinovým podílem na globálním trhu. Již před časem prohlásil šéfdesignér Philipsu Sean Carney „V budoucnu nebude obrat a zisk přicházet z prodeje produktů, ale z připojování zařízení“. Zdá se, že Canon chce podobnou filozofii aplikovat v oblasti kamerové techniky.

V situaci, kdy trh s kompaktními fotoaparáty klesá meziročně o více než pětinu, zrcadlovky jsou na tom jen o trochu lépe a oblast tisku v lepším případě stagnuje, jsou kroky, jako vytvoření divize Canon NVS (Networking Visual Systems), logickým vývojem. Otázkou zůstává, zda si společnosti typu Canonu dokáží v nových „digitálních“ oblastech udržet dostatečný inovační náskok a kreativitu.

Hledáte nové „digitální“ příležitosti? Pokud ano, jaké oblasti jsou podle vás nejperspektivnější?

Další komentáře

Jak motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře

Způsoby, jak mohou organizace úspěšně motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře, jsou už druhým rokem častým tématem diskusí a přednášek. Snaha o zavedení povinnosti docházet na pracoviště nemusí vždy vést k žádoucím výsledkům – může negativně ovlivnit nejen produktivitu ale také ochotu setrvat u zaměstnavatele, zejména pokud nejsou pravidla pro návrat sestavena strategicky a transparentně, zdůrazňují analytici Gartneru. Namísto zavádění povinnosti by firmy měly rozvíjet strategie jimiž zvýší zájem zaměstnanců o docházení na...

Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru

Zdroj Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru bylo představeno minulý týden na konferenci Gartner Application Innovation & Business Solutions Summit v Londýně:  „Lídři odpovědní za vývoj softwaru jsou pod neustálým tlakem ohledně zavádění moderních architektur a technologií. Aby se jim dařilo, potřebují vědět, které trendy mají největší potenciální dopad na jejich digitální úsilí v kontextu reálného časového horizontu,“ zdůrazňuje viceprezident a analytik Gartneru Joachim Herschmann....