Pondělní zamyšlení

Akvizice WhatsAppu, společnosti s jedinou mobilní aplikací (WhatsApp Messenger), za niž Facebook zaplatí celkem 16 miliard dolarů (z toho 4 miliardy v hotovosti a 12 miliard v akciích), se na první pohled může zdát šílenstvím, ve skutečnosti ale podobný vývoj někteří předpokládali. Otázkou bylo, kdo jej koupí a za kolik. Již počátkem října se hovořilo o částce 2 miliard dolarů, kterou byl v té době ochoten dát za společnost s pouhými 50 zaměstnanci Google či Facebook. Za necelý půlrok se ale nakonec cena vyšplhala takřka na desetinásobek (vezmeme-li v úvahu i balík akcií Facebooku, který bude nabídnut zaměstnancům WhatsAppu). Ostatně není divu – za oněch pět měsíců nasbírala síť dalších 150 milionů uživatelů (na celkových 450 milionů, z nichž bezmála tři čtvrtiny jsou aktivní denně – počet denně přenesených zpráv se tak počítá až v desítkách miliard). WhatsApp tedy v tomto směru narostl bezmála na poloviční velikost samotného Facebooku.

I když nejnovější čísla částečně vyvracejí předchozí zprávy o poklesu zájmu mladší generace o Facebook, pravdou je, že WhatsApp rostl v poslední době rychleji a pro řadu (nejen mladších) uživatelů byl jasnou volbou pro komunikaci, zejména skupinovou. Mezi jeho klíčové výhody patří větší anonymita, a tedy i vyšší bezpečnost a míra soukromí, jednoduché rozhraní a možnost snadno vytvářet různé oddělené diskuzní skupiny, do nichž je jasně definován (omezen) přístup. Do prostředí WhatsApp se tak začala přesouvat nejen komunikace typu IM (Instant Messaging), ale i posílání obrázků či informace o „statusu“, které ale přijímá jen přesně vymezené publikum (toho lze sice teoreticky dosáhnout i na Facebooku, ale je to nesrovnatelně složitější, nemluvě o tom, že síť pravidla neustále upravuje a mění). WhatsApp se tak stal populární pro nejrůznější sociální skupiny – rodiny, přátele, školní třídy.

Příběh WhatsAppu je ale poučný i z jiného důvodu: ukazuje, co dnes uživatelé (jedno, zda koncoví, nebo ti v podnicích) doopravdy chtějí. Tedy jednoduché a přehledné prostředí, snadné nastavení, mobilitu a soukromí. Otázkou pochopitelně zůstává, jak vyřeší Facebook monetizaci WhatsAppu – v aplikaci, která je zdarma, se totiž doposud nezobrazovaly reklamy.

Používáte WhatsApp Messenger? A pokud ano, pro jaké účely? Čistě soukromé, nebo i pracovní? Proč mu dáváte přednost?

Další komentáře

Jak motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře

Způsoby, jak mohou organizace úspěšně motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře, jsou už druhým rokem častým tématem diskusí a přednášek. Snaha o zavedení povinnosti docházet na pracoviště nemusí vždy vést k žádoucím výsledkům – může negativně ovlivnit nejen produktivitu ale také ochotu setrvat u zaměstnavatele, zejména pokud nejsou pravidla pro návrat sestavena strategicky a transparentně, zdůrazňují analytici Gartneru. Namísto zavádění povinnosti by firmy měly rozvíjet strategie jimiž zvýší zájem zaměstnanců o docházení na...

Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru

Zdroj Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru bylo představeno minulý týden na konferenci Gartner Application Innovation & Business Solutions Summit v Londýně:  „Lídři odpovědní za vývoj softwaru jsou pod neustálým tlakem ohledně zavádění moderních architektur a technologií. Aby se jim dařilo, potřebují vědět, které trendy mají největší potenciální dopad na jejich digitální úsilí v kontextu reálného časového horizontu,“ zdůrazňuje viceprezident a analytik Gartneru Joachim Herschmann....