SYM2018: Rok 2018 pohledem CEO a co na to CIO
Viceprezident výzkumu Mark Raskino se ve své hlavní přednášce "The CEO Perspective 2018: How CIOs Should Respond" už tradičně věnoval tomu, jak současný stav a obchodní priority vnímají CEO (jich se Gartner každoročně dotazuje v samostatném průzkumu) a jak by na to měli CIO reagovat.
Posuny strategických priorit podle Raskina naznačují, že většina CEO již neřeší jakýkoliv růst či expanzi, ale spíše strukturální růst, tedy například restrukturalizaci hlavního podnikového „motoru“, nebo novou celopodnikovou či obchodní strategii (viz grafika). CIO by v tom měli hrát především roli digitálních stratégů – ať už coby vůdčí osobnosti, nebo z pozice digitálně-technologického partnera pro byznys.
Podle Raskina se „mění recept na ekonomický růst“ – byznys již nelze škálovat jednoduše tak, že firma dělá více toho samého, mimo jiné i proto, že na pracovním trhu pro takovou expanzi často chybí lidé. Je proto na čase hledat řešení (automatizace, AI apod.), které zvýší produktivitu stávajících zaměstnanců. V rámci HR také roste význam zvyšování kvalifikace spíše než náboru.
Jak CEO definují „digitální“
V minulosti se analytici Gartneru ptali například na to, jak CEO definují „digitální transformaci“, vznikla z toho velmi zajímavá mapa obsahující vše, od EDI a elektronických dokumentů po digitální platformy. Doba ale pokročila a je proto na místě, ptát se, jak definovat „digitální obrat“. Více než polovina CEO jej váže k digitálním produktům a službám, podíl těch, kteří za digitální považují obrat generovaný pomocí digitálních kanálů či e-shopu, je stále poměrně vysoký.
Zajímavý je pohled na to, jak CEO chtějí měnit obchodní model svých organizací (nemusí přitom jít vyloženě o změnu digitální povahy). Na jednotlivých příkladech pak Raskino ukázal, jak se liší například snahy BMW (pomalá inkrementální změna*) v kontrastu proti Fordu (zásadní, revoluční změna, orientace na příležitosti generovat obrat „kolem“ prodaného vozidla)
(*Pozn. red.: Nemohli jsme si nevzpomenout na poměrně známou a naprosto zdrcující „recenzi“ BMW i3 od Františka Fuky, psanou pohledem čistě uživatelským.)
Co mohou dělat CIO?
CIO jsou v jedinečné příležitosti pomáhat nejen CEO, ale i dalším členům nejvyššího vedení nacházet vhodné digitální příležitosti a role. Z průzkumů Gartneru vyplývá, že už nyní se tak děje – mezi přímými podřízenými CEO jsou CIO hlavní autoritou a hybatelem digitálního byznysu, následování CFO, COO, ředitelem HR, ředitelem obchodu a CMO. Příklady příležitostí napříč odděleními také není příliš těžké hledat (viz grafika).
Klienti – uživatelé služeb Gartner si mohou k tomuto tématu stáhnout například studie:
- 2018 CEO Survey: CIOs Should Guide Business Leaders Toward Deep-Discipline Digital Business - Mark Raskino (G00354611) //www.gartner.com/doc/3870869
- Why Business Models Matter for CIOs - Irving Tyler, Dale Kutnickand Chet Geschickter(G00335979) //www.gartner.com/doc/3849969