AI v roce 2020 “vytvoří” víc pracovních míst než kolik jich “zničí”

2020 bude zlomovým rokem z hlediska počtu pracovních míst vytvořených AI

Analytici Gartneru předpovídají, že v roce 2018 vytvoří AI nové příjmy v objemu 200 miliard dolarů a 768 tisíc pracovních pozic (celosvětově). AI bude také zvyšovat produktivitu, ve stejném roce ale díky ní zanikne 943 tisíc pracovních míst.

„Bude se ale jednat jen o přechodné období do roku 2020, kdy AI vytvoří 2,3 milionu pracovních míst a eliminuje jich zároveň jen 1,8 milionu,“ upozorňuje Helen Poitevinová, ředitelka výzkumu v Gartneru. Nečastěji zanikajícími pozicemi budou ty vyžadující menší znalosti často zaškolované až přímo na pracovním místě. Nově vznikající místa pak budou vysoce specializovaná, manažerská, ale také základní a vyžadující nízkou specializaci.

O co by se mohlo jednat naznačují chatboti – ti dnes umožňují například při náboru zaměstnanců projít obrovský počet přihlášek a eliminovat tak rutinní a nudnou činnost. Zdá se pravděpodobné, že AI nakonec plně převezme úlohy jako zveřejňování volných míst. Zaměstnanci odpovědní za nábor se pak budou věnovat optimalizaci efektivity chatbotů a dalších AI aplikací které jim pomohou najít ty nejvhodnější kandidáty,“ dodává Poitevinová. „Úkony, které budou provádět zaměstnanci budou jednoduše ty, které algoritmy nezvládají dobře.

Úspěch závisí na symbióze lidí a AI

Spolupráce lidí a umělé inteligence je dnes nejzjevnější v oblasti zdravotní péče a maloobchodu.  V oblasti zdravotní péče je AI perspektivní, protože může využít obrovské objemy dat a snížit náklady v oblasti diagnostiky. To povede k nárůstu poptávky po těchto službách a v konečném důsledku ke vzniku nových pracovních míst.

V maloobchodu je modelovým příkladem symbiózy umělé inteligence a lidí online prodej. Zde je možné AI využít pro zúžení extrémně bohatého sortimentu například u oblečení na několik voleb které vyhovují vkusu a preferencím zákazníka, finální volbu ale provádí člověk. Jeden z online prodejců takto vytvořil místa pro 65 datových vědců a návazně zaměstnává na tisíce designérů.

Převzetím rutinních úloh dá AI zaměstnancům více prostoru a času pro produktivitu a kreativitu – tedy věci v nichž jsou lidé lepší. „Aby rozvíjeli symbiotickou kulturu lidí a AI, musí lídři odpovědní za IT i byznys investovat do agility a měkkých dovedností a rozvíjet rozličnější dovednosti a znalosti, protože boti, IoT a AI budou vyžadovat vyšší podíl datových vědců než programátorů,“ říká Poitevinová. „Předpokládáme, že na konci roku 2020 poroste počet civilních datových vědců* pětkrát rychleji, než počet datových vědců – specialistů.“

„Nyní je ten správný čas nastavit dlouhodobé směřování s ohledem na AI, nacházíme se v klíčovém budou. Můžeme obohatit pracovní náplň, přepracovat tradiční postupy, navrhnout nová zaměstnání a vytvořit nová odvětví. Stačí pamatovat že AI umí zvládat vzorce, které již zná a je na lidech, aby objevovali to nové,“ uzavírá Poitevinová.

* Analytici Gartneru definují “civilní datové vědce” (citizen data scientist) jako osoby, které vytvářejí nebo generují modely postavené na prediktivní či preskriptivní analýze a jejichž primární pracovní zařazení je mimo oblasti statistiky a analytiky.

Další komentáře

Jak motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře

Způsoby, jak mohou organizace úspěšně motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře, jsou už druhým rokem častým tématem diskusí a přednášek. Snaha o zavedení povinnosti docházet na pracoviště nemusí vždy vést k žádoucím výsledkům – může negativně ovlivnit nejen produktivitu ale také ochotu setrvat u zaměstnavatele, zejména pokud nejsou pravidla pro návrat sestavena strategicky a transparentně, zdůrazňují analytici Gartneru. Namísto zavádění povinnosti by firmy měly rozvíjet strategie jimiž zvýší zájem zaměstnanců o docházení na...

Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru

Zdroj Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru bylo představeno minulý týden na konferenci Gartner Application Innovation & Business Solutions Summit v Londýně:  „Lídři odpovědní za vývoj softwaru jsou pod neustálým tlakem ohledně zavádění moderních architektur a technologií. Aby se jim dařilo, potřebují vědět, které trendy mají největší potenciální dopad na jejich digitální úsilí v kontextu reálného časového horizontu,“ zdůrazňuje viceprezident a analytik Gartneru Joachim Herschmann....