Pondělní zamyšlení

O tom, že státu unikají v oblasti evidence tržeb v maloobchodě (zejména ve sféře služeb) nemalé peníze, pochybuje málokdo. V mnoha směrech elegantním a efektivním východiskem, jak tento problém jednou a provždy vyřešit, je systém elektronické evidence tržeb (že jeho provozování v odlehlejších venkovských oblastech, které nejsou prakticky vůbec pokryty nejen 3G či 4G, ale často ani 2G signálem, bude problém, nechme stranou). Není tajemstvím, že ministerstvo financí se chce při jeho tvorbě inspirovat řešením, které nedávno nasadilo Chorvatsko. Resortní tiskové zprávy a prohlášení jeho představitelů na chorvatský model pějí opakované ódy (a taktně zamlčují řadu drobných problémů a zádrhelů, které jeho uvedení do praxe provázely – oblíbený příklad s frontami na placených veřejných záchodcích je přitom jen veselou drobností). Už se ale příliš nemluví o tom, že země nám podobnější, například Slovensko, které evidenci tržeb také zavedlo již v roce 2009, žádný zázračný nárůst daňových výnosů jako Chorvatsko nezaznamenaly.

O všech těchto otázkách lze jistě diskutovat, rozum ale zůstal stát ve chvíli, kdy ministerstvo financí oznámilo, že zakázku za čtvrt miliardy na klíčový projekt, který bude mít naprosto zásadní dopad na fungování celé ekonomiky, zadá bez výběrového řízení napřímo (resort si pro tento účel vyjednal výjimku u NBÚ) – patrně státnímu Centru sdílených služeb, které vznikne počátkem příštího roku v rámci reorganizace Státní tiskárny cenin.

Argumenty o potřebě ochrany dat daňových subjektů jsou jistě platné – nicméně aktuální budou zejména při vlastním provozu, nikoliv při návrhu a tvorbě systému. Tvrdit, že je proto nezbytné realizovat celý projekt v režimu utajovaných informací, potažmo že díky tomu musí být zakázka zadána napřímo, je přinejmenším zavádějící. Pomineme-li, že řada významných dodavatelů má příslušné bezpečnostní prověrky, a nebyl by tedy problém zanést takový požadavek do výběrového řízení, je tu ještě jedna podstatnější „drobnost“. Technické a funkční detaily tak významného a zásadního projektu, jakým elektronická evidence tržeb je, by měly být připravovány a diskutovány otevřeně s odbornou veřejností, a nikoliv utajovány. Férové, otevřené a jasně nastavené výběrové řízení hraje v tomto procesu naprosto zásadní roli.

Je podle vás příprava projektu elektronické evidence tržeb bez výběrového řízení a v režimu utajení správným krokem?

Další komentáře

Jak motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře

Způsoby, jak mohou organizace úspěšně motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře, jsou už druhým rokem častým tématem diskusí a přednášek. Snaha o zavedení povinnosti docházet na pracoviště nemusí vždy vést k žádoucím výsledkům – může negativně ovlivnit nejen produktivitu ale také ochotu setrvat u zaměstnavatele, zejména pokud nejsou pravidla pro návrat sestavena strategicky a transparentně, zdůrazňují analytici Gartneru. Namísto zavádění povinnosti by firmy měly rozvíjet strategie jimiž zvýší zájem zaměstnanců o docházení na...

Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru

Zdroj Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru bylo představeno minulý týden na konferenci Gartner Application Innovation & Business Solutions Summit v Londýně:  „Lídři odpovědní za vývoj softwaru jsou pod neustálým tlakem ohledně zavádění moderních architektur a technologií. Aby se jim dařilo, potřebují vědět, které trendy mají největší potenciální dopad na jejich digitální úsilí v kontextu reálného časového horizontu,“ zdůrazňuje viceprezident a analytik Gartneru Joachim Herschmann....