Pondělní zamyšlení

Neexistuje nic jako oběd zdarma, učili nás na hodinách ekonomie už na střední škole počátkem devadesátých let. Sociální média bezmála deset let vypadala jako bezplatná hostina – ráj aktivních organizací a progresivních marketérů, kteří přes ně mohli efektivně a levně oslovit obrovské potenciální publikum. Jenže bezplatná hostina se nezadržitelně blíží ke svému konci, na což upozorňuje mimo jiné i aktuálně publikovaná studie společnosti Ogilvy. Připomíná, že zatímco v minulém roce se bezplatně příspěvky zobrazovaly zhruba 16 procentům fanoušků firemních stránek (profilů), v současné době už je to jen šest procent (u stránek s velkým počtem fanoušků dokonce jen dvě procenta) a podíl se bude postupně blížit nule.

Brzy se tak dostaneme do situace, kdy si marketéři na největší sociální síti bez placení takříkajíc ani neškrtnou. To pochopitelně neznamená konec sociálního marketingu – i nadále půjde o v mnoha směrech nejatraktivnější a nejúčinnější kanál, nicméně je dobré si připomenout, že není jediný a představuje značné množství rizik – počínaje reputačními a potřebou komunikace a reakce na zpětnou vazbu přes skutečnost, že jej nevlastníme a v případě problémů se nikoho nedovoláme (zejména ne Facebooku).

On-line komunikační strategie by měla stát na více pilířích – návštěvnost a konverze transakčních webech nemusí být postaveny jen na špičkovém SEO, ale též na efektivních PPC kampaních a kromě sociálních sítí mohou skvěle fungovat i tak „retro“ technologie, jako je e-mail marketing. Koneckonců se dnes může zdát, že Facebook s námi bude už navždy, ale vzpomeňte si, jaké to bylo v případě MySpace, Líbímseti nebo Second Life. Jedna věc jsou technologie či platformy a druhá základní principy komunikace a spolupráce, na nichž vznikla naše společnost. V dlouhodobém horizontu je rozhodně lepší sázet na ty druhé.

Jak to vnímáte vy? Bude pro vaši společnost Facebook stejně zajímavý, bude-li nutné za oslovení fanoušků vždy platit?

Další komentáře

Jak motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře

Způsoby, jak mohou organizace úspěšně motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře, jsou už druhým rokem častým tématem diskusí a přednášek. Snaha o zavedení povinnosti docházet na pracoviště nemusí vždy vést k žádoucím výsledkům – může negativně ovlivnit nejen produktivitu ale také ochotu setrvat u zaměstnavatele, zejména pokud nejsou pravidla pro návrat sestavena strategicky a transparentně, zdůrazňují analytici Gartneru. Namísto zavádění povinnosti by firmy měly rozvíjet strategie jimiž zvýší zájem zaměstnanců o docházení na...

Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru

Zdroj Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru bylo představeno minulý týden na konferenci Gartner Application Innovation & Business Solutions Summit v Londýně:  „Lídři odpovědní za vývoj softwaru jsou pod neustálým tlakem ohledně zavádění moderních architektur a technologií. Aby se jim dařilo, potřebují vědět, které trendy mají největší potenciální dopad na jejich digitální úsilí v kontextu reálného časového horizontu,“ zdůrazňuje viceprezident a analytik Gartneru Joachim Herschmann....