Pondělní zamyšlení

Miliarda chytrých telefonů, které se v roce 2013 dostaly na trh, pochopitelně představuje obrovskou příležitost z hlediska aplikací. Pro jejich tvůrce to ale má hned dva zásadní háčky: zaprvé na jaké aplikace se vlastně zaměřit (k tomu se dostaneme za okamžik), zadruhé jak vyvinuté aplikace monetizovat. Myšlenka prodeje aplikací vypadá lákavě do okamžiku, než zjistíte konverzní poměry, tedy kolik stažených bezplatných verzí aplikace připadá na jednu aplikaci placenou. I když funkce zakupování „upgradů“ či „doplňků“ přímo v aplikaci situaci výrazně zlepšila a právě na tyto nákupy připadá drtivá většina peněz generovaných například v Apple App Store (v únoru 2013 to v USA bylo 76 %, v Asii pak dokonce přes 90 %), poměr uživatelů, kteří si vyzkoušejí bezplatnou verzi a těch, kteří si připlatí, je i v ideálních případech maximálně v jednotkách procent (čest výjimkám – často z oblasti produktivity či specializovaným nástrojům), běžnější jsou ale desetiny či setiny procenta. Ve světě Androidu je často situace ještě horší – obrovská uživatelská základna navíc nízkou konverzi kompenzuje jen částečně. Je-li aplikace skutečně populární, levná a zároveň má nízkou konverzi, může být výnosnější variantou umístění reklamy.

A jaké aplikace čeká nejlepší budoucnost? Podle analytiků společnosti Gartner budou na letošním MWC i v nadcházejícím roce dominovat zejména chatovací IM aplikace, jako jsou WhatsApp či WeChat, které mají v současné době po zhruba 300 milionech aktivních uživatelů – navíc lze předpokládat, že se z nich začnou vyvíjet mobilní platformy pro sdílení obsahu a nakupování (opět alternativní zdroj obratu). Dobrou budoucnost předpovídají analytici také aplikacím typu virtuálních asistentů, které pomáhají uživatelům chytře organizovat jejich život (jako příklady lze zmínit třeba Emu a Tempo), nebo aplikace, jež budou řídit a automatizovat provoz „chytré“ domácnosti (SmartThings, Revolv).

Že se aplikace stávají středem pozornosti i u poměrně konzervativních zákazníků, státní správu nevyjímaje, dokazuje konečně i letošní vyhlášení IT projektů roku, v němž zvítězily hned dvě aplikace vytvořené společností eMan – Aplikace Pojišťovna (Česká pojišťovna) a Aplikace Praha (Magistrát hl. m. Prahy).

Jakou strategii jste pro letošek v oblasti mobilních aplikací zvolili ve vaší organizaci? Jsou pro vás již skutečnou byznysovou příležitostí?

Další komentáře

Jak motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře

Způsoby, jak mohou organizace úspěšně motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře, jsou už druhým rokem častým tématem diskusí a přednášek. Snaha o zavedení povinnosti docházet na pracoviště nemusí vždy vést k žádoucím výsledkům – může negativně ovlivnit nejen produktivitu ale také ochotu setrvat u zaměstnavatele, zejména pokud nejsou pravidla pro návrat sestavena strategicky a transparentně, zdůrazňují analytici Gartneru. Namísto zavádění povinnosti by firmy měly rozvíjet strategie jimiž zvýší zájem zaměstnanců o docházení na...

Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru

Zdroj Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru bylo představeno minulý týden na konferenci Gartner Application Innovation & Business Solutions Summit v Londýně:  „Lídři odpovědní za vývoj softwaru jsou pod neustálým tlakem ohledně zavádění moderních architektur a technologií. Aby se jim dařilo, potřebují vědět, které trendy mají největší potenciální dopad na jejich digitální úsilí v kontextu reálného časového horizontu,“ zdůrazňuje viceprezident a analytik Gartneru Joachim Herschmann....