Předpovědi Gartner 2019-2023: produktově řízené IT

4.9.2019
Veronika Vápenková

Více než 50 předpovědí publikovali analytici Gartneru v sérii studií Predicts na přelomu roku 2018 a 2019. Vybrali jsme některé, jež bychom vám rádi představili podrobněji.

Do konce roku 2022 bude nejrychlejším způsobem, jak digitálně transformovat podnik, konverze interních schopností na externě prodávané produkty či služby prostřednictvím pružnosti a škálovatelnosti cloudové ekonomiky.

Výzkumy analytiků Gartneru ukazují, že 90 % tradičních podniků zatím neprošlo skutečnou digitální transformací, tedy proměnou obchodních modelů jejich doplněním o digitální hodnotový aspekt (řada firem nicméně uskutečňuje různé formy digitální optimalizace). Konverze interních procesů, dovedností a znalostí na komerční digitální produkty či služby je něco, čemu se prozatím věnují jen nejagresivnější či nejambicióznější „nedigitální“ organizace – v budoucnu si ale tuto cestu generování nových či dodatečných příjmů zvolí i ostatní podniky.

Řečeno lidsky: řada IT oddělení v minulosti interně vytvořila inovativní funkce či dovednosti, které ale nedokázala (nebo jednoduše nemohla) efektivně dostat na trh, protože jim chyběly znalosti a schopnosti v oblastech, jako jsou marketing, prodej, distribuce či zákaznické služby a podpora. Přestože podobné znalosti měli jejich kolegové z byznysu, nebylo ve světě tradičních aplikací snadné či možné vše efektivně propojit. Rozvíjející se svět cloudové infrastruktury a služeb to ale v posledních několika letech zásadně změnil – jednoduché a dostupné cloudové nástroje umožňují proměnit interní aplikace či znalosti na aplikace a služby mnohem snáze. Příkladem může být britský maloobchodní řetězec Orcado, který prodává své řešení pro vyřizování objednávek americkému Krogeru nebo firmám ve Francii, podobně čínská JD.com prodává svůj „maloobchod jako službu“ Unileveru pro řešení přímých objednávek koncových zákazníků. Některé podniky ve snaze oddělit poskytování nových služeb a zabránit možné kanibalizaci tradičních příjmů vytvářejí nové oddělené entity, například Boeing Digital Aviation & Analytics nebo Rolls Royce Controls and Data Services.

Další předpovědi pro produktově řízený model

  • Do roku 2023 začne 40 % velkých podniků řídit interní byznys funkce jako produkty s cílem podpořit průběžnou inovaci a zlepšit svou konkurenční pozici.
  • Do roku 2021 přinejmenším 40 % velkých podniků dokončí proces zavádění produktově-orientovaného přístupu (a nahradí tak projektové řízení).
  • Do roku 2021 bude ve většině podniků rozhodnuto o dalším kariérním osudu CIO – buď se z něj stane lídr digitální transformace byznysu, nebo kustod sdílených IT služeb.

 

Detailní rozbor všech čtyř předpovědí pro oblast produktového řízení naleznou klienti Gartner ve studii Predicts 2019: Product Centricity Helps Close the Strategy Execution Gap, G00374818.

//www.gartner.com/document/3895373