Gartner: Globální prodeje chytrých telefonů ve třetím čtvrtletí poklesly o 5,7 %, značka Xiaomi odsunula Apple na čtvrtou příčku

3.12.2020
Kateřina Kubištová

Český trh meziročně klesl o necelá dvě procenta na 1,09 milionu kusů prodaných chytrých telefonů.

Celosvětové prodeje chytrých telefonů koncovým uživatelům činily ve třetím čtvrtletí roku 2020 366 milionů kusů, což představuje meziroční pokles 5,7 % oproti stejnému období roku 2019 a to navzdory nově uvedeným modelům s podporou 5G sítí a uvolnění pandemických restrikcí v některých zemích.

„Zákazníci jsou ohledně svých vydání opatrní i poté, co byla karanténní opatření v některých zemích zmírněna,“ říká ředitel výzkumu Gartneru Anshul Gupta. „Oproti druhému čtvrtletí jsme zaznamenali mírný nárůst globálních prodejů chytrých telefonů – to ale bylo dáno zejména odloženou poptávkou z předchozích čtvrtletí.“

Ekonomická nejistota a pokračující obavy z dalších vln pandemie budou až do konce letošního roku ovlivňovat zbytné výdaje. Opožděný nástup 5G sítí pak dále výrobcům omezil tržní příležitosti. Mezi pěti největšími si první místo udržel Samsung s podílem 22 % (viz tabulka). Xiaomi se ve třetím čtvrtletí letošního roku vůbec poprvé posunulo na třetí příčku před Apple – díky prodeji 44,4 milionu kusů ve srovnání se 40,5 miliony u Apple.

 

Prodeje chytrých telefonů ve třetím kvartálu roku 2020 (v tisících kusů) – pět největších výrobců

Výrobce 3Q20

Kusy

3Q20 Tržní podíl (%) 3Q19

Kusy

3Q19 Tržní podíl (%) 3Q20–3Q19 změna (%)
Samsung 80 816,0 22,0 79 056,7 20,3 2,2
Huawei 51 830,9 14,1 65 822,0 16,9 –21,3
Xiaomi 44 405,4 12,1 32 927,9 8,5 34,9
Apple 40 598,4 11,1 40 833,0 10,5 –0,6
OPPO 29 890,4 8,2 30 581,4 7,9 –2,3
Ostatní 119 117,4 32,5 139 586,7 35,9 –14,7
Celkem 366 658,6 100,0 388 807,7 100,0 –5,7

Součty nemusejí s ohledem na zaokrouhlení přesně souhlasit.

Zdroj: Gartner (listopad 2020)

 

“Na některých trzích jsme zaznamenali první známky zotavení – například v části vyspělejších trhů Asijsko-pacifického regionu či Jižní Ameriky. Takřka normální podmínky panující v Číně umožnily vyplnit výpadky dodávek, což prodejům také mírně pomohlo,” vysvětluje Anshul Gupta. „Letos poprvé také ve třetím čtvrtletí rostly prodeje na třech z pěti hlavních trhů – Indii, Indonésii a Brazílií a to o 9,3 %, 8,5 % a 3,3 %.”

Samsung a Xiaomi letos ve třetím kvartále poprvé rostly

Samsung a Xiaomi byli jedinými výrobci v první pětici, kterým se podařilo meziročně růst – v případě Xiaomi dokonce o 34,9 % na celkový tržní podíl 12,1 %. Xiaomi k růstu pomohly i ztráty Huawei způsobené obchodními sankcemi a také velmi dobré výsledky na domácím čínském trhu. “Mírný propad Apple o 0,6 % souvisí zejména s opožděním dodávek nových modelů iPhone, které v předchozích letech začínaly v průběhu září, zatímco letos byly novinky představeny a uvedeny do prodeje o 4 týdny později,” dodává viceprezidentka výzkumu Gartneru Annette Zimmermannová.

 

Doplnění k českému trhu – KPC Group, zastoupení Gartner v ČR, SR a Rumunsku

V Česku meziročně poklesly prodeje chytrých telefonů ve třetím čtvrtletí asi o 20 tisíc kusů – na 1,09 milionu, jde tedy o výrazně nižší pokles (–2 %) než na globálním trhu (–5,7 %). Samsung na první příčce rostl meziročně o 3,1 % na bezmála 400 tisíc prodaných kusů, podobně jako na jiných trzích také v Česku rostlo nejrychleji Xiaomi – meziročně o 37,5 % na více než čtvrt milionu kusů. Apple v Česku zaznamenal meziroční růst 9,3 % a posunul se na třetí příčku a konečně největší ztráta postihla Huawei – prodeje značky se meziročně propadly o více než polovinu a klesla tak na čtvrté místo.

 

Uživatelé služeb Gartner naleznou další podrobnosti ve studii “Market Share: PCs, Ultramobiles and Mobile Phones, All Countries, 3Q20 Update.”

 

O společnosti Gartner

Gartner je přední nezávislá výzkumná a poradenská společnost zaměřená na informační technologie. Více než 2 tisíce analytiků Gartner se zabývá technologickými a byznysovými tématy, sleduje trendy, výrobce a dodavatele a produkuje 14 tisíc benchmarků ročně (v oblasti IT, financí, marketingu, provozu a obchodu). V databázi Gartner je více než 300 tisíc vlastních reportů a analýz. Nabízí klientské interakce a konzultace s analytiky. Po celém světě organizuje více než 75 konferencí ročně. Gartner má celosvětově přes 15 tisíc klientů – organizací z více než 100 zemí; je mezi nimi 73 % firem z žebříčku Global 500.