Gartner: 70 % AI projektů v oblasti digital commerce je úspěšných

18.10.2018
Veronika Vápenková

Umělé inteligenci se podle zjištění analytiků společnosti Gartner daří zejména v oblasti digitálního prodeje (digital commerce). Z průzkumu uskutečněného mezi 307 uživatelskými organizacemi z oblasti digital commerce, jež již používají či začínají nasazovat AI, totiž vyplývá, že plných 70 % z nich považuje své projekty využívající prvky AI za velmi, či dokonce extrémně, úspěšné.

 

V průzkumu byly zařazeny podniky z Evropy, Severní a Jižní Ameriky, Asie a Austrálie – plné tři čtvrtiny respondentů uvedly, že v oblastech, které sledují a měří, dosahují dvouciferného zlepšení – nejčastějšími metrikami používanými pro oblast AI jsou zákaznická spokojenost, obrat a snižování nákladů – ty se v průměru meziročně zlepšily o 19, 15 a 15 procent.

Analytici Gartneru odhadují, že do roku 2020 začne AI používat přinejmenším 60 procent organizací v oblasti digitálního prodeje a 30 procent jejich obratu bude s AI technologiemi přímo souviset. „Digitální prodej je pro AI technologie ideální oblastí, neboť je zde dostatek vícerozměrných dat o zákaznících i back-office provozu,“ vysvětluje ředitelka výzkumu Gartneru Sandy Shenová. Z průzkumu vyplývá, že třemi oblastmi, kde je AI v případě digitálního prodeje využívána nejčastěji, jsou:

  • Zákaznická segmentace
  • Kategorizace produktů
  • Detekce podvodů

Mezi hlavní problémy, jimž podniky v oblasti digitálního prodeje v souvislosti s nasazováním AI čelí, patří nedostatek kvalitních „cvičných“ dat (29 %) a znalostí v interních týmech (27 %). Méně než polovina respondentů pak používá vlastní řešení (43 %) buď vytvořená svépomocí, nebo zakázková, bezmála dvě třetiny úspěšnějších organizací pak nasadily komerční AI řešení. Ta mají podle Shenové zejména výhodu otestování v různých prostředích a specializovaného týmu, který pečuje o údržbu a vylepšování AI modelu.

Dotazované organizace utratily za vývoj svých AI projektů v průměru necelých 30 milionů korun (1,3 milionu dolarů). Z těch, jež se hodnotí jako úspěšnější, ale více než polovina utratila méně než milion dolarů a pouze 9 % víc než pět milionů dolarů.

Analytici radí podnikům, které o nasazení AI v oblasti digitálního prodeje uvažují, aby se jejich lídři zaměřili na tato témata:

Zhodnocení talentu a znalostí – tedy zda má podnik dostatečné vlastní kapacity vyvinout a udržovat výkonné řešení. A pokud nemá, zvolit vhodné a vyzkoušené komerční řešení.

Časové hledisko, nanejvýš 12 měsíců na jeden AI projekt – větší projekty by měly být rozděleny do fází s tím, že první by měla být nanejvýš 12 měsíců dlouhá (včetně plánování, vývoje, integrace a kompletního spuštění).

Finanční hledisko, dostatek prostředků – prakticky celý rozpočet, včetně peněz na nové zaměstnance, správu a zpracování dat, ale také na integraci do stávajících infrastruktury a procesů, by měl být vyhrazen předem. Jen s dostatkem prostředků lze vytvořit výkonné řešení.

Použít strategii MŽP/MVP (minimální životaschopný produkt / minimum viable product). Komplexní problémy rozdělit na menší celky a vyvíjet cílená řešení schopná generovat měřitelný přínos. AI by měla být využita pro optimalizaci stávajících technologií a procesů, spíše než ve snaze o vývoj nových revolučních řešení.

Klienti Gartneru mohou další informace a tipy nalézt ve studii „How to Increase Chance of Success for Digital Commerce AI Projects“. AI bude patřit mezi hlavní témata na letošním Gartner Symposiu, které se uskuteční 4.–8. 11. 2018 v Barceloně.

Zdroj: //www.gartner.com/en/newsroom/press-releases/2018-09-18-gartner-says-28-percent-of-spending-in-key-IT-segments-will-shift-to-the-cloud-by-20220