Ceny PC v letošním roce vzrostou o 10 procent.

6.5.2015
hstamberkova

Podle analytiků Gartner v roce 2016 bude 30 procent zákazníků raději volit levnější modely PC.

Výrobci zařízení budou podle analytiků společnosti Gartner nuceni zvýšit ceny PC, aby vyrovnali dopad znehodnocení většiny měn. Podle Gartneru to povede k růstu cen PC zejména v Eurozóně a Japonsku a to až o 10 procent v průběhu roku 2015.

„V současné době pozorujeme, jak se prudké zhodnocování dolaru vůči ostatním měnám promítá to výsledků a výnosů řady společností,“ vysvětlil vedoucí výzkumu Gartneru Ranjit Atwal. „Dodavatelé PC na Japonském a Evropském trhu, kde lokální měny oslabily od počátku roku 2015 až o 20 procent, nebudou mít jinou možnost, než zvednout ceny, aby zůstali ziskoví.“

Podle odhadů společnosti Gartner výdaje na zařízení v západní Evropě vyjádřené v konstantních dolarech (tedy bez započítání vlivu kurzových změn*) v roce 2015 vzrostou na 116 miliard. Tento nárůst již reflektuje očekávaný růst cen v lokálních měnách. 

„Výrobci zařízení částečně dopad klesajících dolarových výnosů vykompenzují jednociferným procentuálním poklesem cen komponent v průběhu roku 2015. Zároveň budou nabízet PC s menším počtem funkcí (nižší konfigurací), aby udrželi ceny co nejníže,“ dodal Atwal. „Nicméně marže výrobců i tak poklesnou, a to i přesto, že se nejspíše zaměří na oblasti nejméně postižené těmito měnovými vlivy.“

Chování zákazníků

Na vyspělých trzích se prodeje PC odvíjejí do značné míry od cen a Gartner proto očekává, že 30 procent zákazníků bude i v roce 2016 volit levnější modely. Analytici předpokládají, že zákazníci se podle své reakce rozdělí na tři skupiny:

Zákazníci orientovaní na cenu (kupují PC s cenou pod 500 dolarů) budou volit levnější PC s horšími parametry tak, aby vykompenzovali nárůst cen. Těch bude přibližně 30 procent.

Zákazníci orientovaní na užitnou hodnotu (kupují PC s cenou 500 až 800 dolarů) odloží kvůli nárůstu cen své nákupy. Sem bude patřit zhruba 40 procent kupujících.

Zákazníci orientovaní na funkce (vlastnosti) (kupují PC s cenou nad 800 dolarů) se budou snažit prodloužit životnost svých PC o desetinu, aby tak kompenzovali nárůst cen a následně přistoupí na vyšší cenu. Sem bude patřit zbývajících třicet procent kupujících. 

Chování podniků a organizací

V roce 2015 dají podniky přednost jiným IT investicím (které také ovlivní kurzové změny), například software a služby. „Velké organizace se budou snažit prodloužit životnost PC o 6 měsíců ve srovnání s rokem 2014 – spíše, než aby volily levnější modely, nebo snižovaly své požadavky na funkčnost. Navíc zcela zmizí nákupy optických mechanik a dalších doplňků,“ říká Ranjit Atwal a dodává:  „U velkých organizací očekáváme, že v roce 2015 sníží vzhledem k nárůstu cen nákupy PC o 20 procent. Malé podniky se budou chovat víceméně podobně jako koncoví zákazníci orientovaní na užitnou hodnotu a je možné, že ve snaze ušetřit budou volit modely, určené spíše pro koncové uživatele.“

*Poznámka: konstantní dolarové vyjádření představuje dolarový ekvivalent výsledků v lokální měně při přepočtu fixním směnným kurzem. Je díky tomu možné lépe vyjádřit skutečný růst jednotlivých trhů, tak jak probíhá v jejich lokálních měnách.

Původní tisková zpráva v angličtině:

//www.gartner.com/newsroom/id/3040117